środa, 4 listopada 2015

Zapraszam na 9. Biennale Fotografii w Poznaniu



W następną sobotę, a dokładnie 14 listopada o godz. 17.00 rozpocznie się otwarcie tegorocznej edycji festiwalu. Jak już tu informowałem, biorę udział w jednej z trzech głównych wystaw Biennale - Eksploracje. Między naukowością a topografią - a także w jednej z wystaw towarzyszących Moja Wielkopolska - analog. Na pierwszej pokazuję fragment „808,2 km”, a na drugiej „Ziemię świętą?” o współczesnym Izraelu.


tył plakatu jak będzie można sobie zabrać na pamiątkę z wystawy w Arsenalu
Front plakatu
A oto oficjalna rozpiska Biennale - niech przemówią organizatorzy:

Wydarzenia 14 listopada:

12:00 – konferencja prasowa 9. edycji Biennale Fotografii (Galeria Miejska „Arsenał”) 14:00 – otwarcie wystawy „Widoki nieznanego – egzotyczne fotogramy ze zbiorów Biblioteki Kórnickiej” (Pałac Działyńskich, oddział Biblioteki Kórnickiej PAN)


15:00 – wernisaż pierwszej wystawy głównej „Czasoprzestrzeń” oraz wystawy indywidualnej Vereny Blok – „I Smell Like Rain” (sale 102-104 i Galeria Fotografii pf w Centrum Kultury ZAMEK)


17:00 – wernisaż dwóch kolejnych wystaw głównych „Eksploracje. Między naukowością a topografią” oraz „Na wspak. O pochodzeniu gatunków” oraz ekspozycji „Realistic Travels” w Fotoplastykonie Poznańskim (Galeria Miejska „Arsenał”)


19:00 – promocja książki Waldemara Śliwczyńskiego „808,2 km” i spotkanie autorskie (Galeria Miejska „Arsenał”)

20:00 – wernisaż wystawy konkursu Poznań Photo Diploma Award 2015 (Słodownia, Stary Browar)


Konferencja prasowa poprzedzająca otwarcie 9. edycji Biennale Fotografii
Termin: 14 listopada (sobota) 2015, godz. 12:00 Miejsce: Galeria Miejska „Arsenał” w Poznaniu

Rozpoczynającą się 14 listopada 2015 r. dziewiątą edycję Biennale Fotografii w Poznaniu, którego głównym organizatorem jest Galeria Miejska „Arsenał”, a współorganizatorem – Centrum Kultury Zamek, poprzedzać będzie konferencja prasowa, informująca o tegorocznej formule Biennale. Podtytuł „Eksploracje” potraktowany został jako punkt wyjścia do artystycznej refleksji nad związkami fotografii z nauką i sposobami pojmowania otaczającego nas świata. Na rozmaite sposoby temat ten podjęty został w wystawach głównych, prezentowanych w Galerii Miejskiej „Arsenał” i Centrum Kultury Zamek: „Eksploracje. Między naukowością a topografią”, której kuratorem jest Sławomir Tobis, „Na wspak” opracowanej przez Patrycję Cembrzyńską i „Czasoprzestrzeń” kuratorowanej przez Martę Smolińską. Inne formuły, określenie nieoczywistych często relacji ujawniają wystawy towarzyszące prezentowane w trakcie Biennale Fotografii w kilkunastu miejscach w Poznaniu.

Na konferencji prasowej przekazane zostaną materiały prasowe oraz omówione najważniejsze wydarzenia, odbywające się w ramach Biennale Fotografii, trwającego do 13 grudnia 2015 r.


Wernisaż wystawy „Widok nieznanego – egzotyczne fotogramy ze zbiorów Biblioteki Kórnickiej” – wystawy towarzyszącej 9. edycji Biennale Fotografii
Wernisaż: sobota, 14 listopada 2015, godz. 14:00
Miejsce: Pałac Działyńskich
Organizatorzy: Biblioteka Kórnicka PAN, Galeria Miejska „Arsenał”, Galeria Fotografii „pf”

Tuż po konferencji prasowej, która rozpoczyna 14 listopada pierwszy dzień 9. edycji Biennale Fotografii, odbędzie się otwarcie wystawy, wprowadzającej rys historyczny do tegorocznego tematu przewodniego Biennale – „Eksploracji”. Egzotyka i naukowo-dokumentacyjny charakter fotografii zaprezentowane zostanie za pomocą zdjęć ze zbiorów Biblioteki Kórnickiej PAN, do których należą zdjęcia Konstantynopola Jamesa Roberstona wykonane w latach 1853-1854 oraz fotografie nabyte podczas podróży do Australii i Oceanii przez hr. Władysława Zamoyskiego.

Wernisaż wystawy „Czasoprzestrzeń” oraz wystawy indywidualnej Vereny Blok – „I Smell Like Rain”
Termin: 14 listopada (sobota) 2015, godz. 15:00 Miejsce: Centrum Kultury ZAMEK

Pierwszym wydarzeniem wernisażowym, w dniu otwarcia dziewiątej edycji Biennale Fotografii, będzie połączone otwarcie jednej z trzech wystaw głównych Biennale Fotografii pt. „Czasoprzestrzeń”, której kuratorką jest dr hab. Marta Smolińska, profesorka UAP oraz wystawy indywidualnej laureatki konkursu Poznań Photo Diploma Award 2013 – niderlandzkiej artystki Vereny Blok. W dawnych salach cesarskich oraz w Galerii Fotografii „pf” w Centrum Kultury Zamek obejrzeć można prace odnoszące się do tegorocznego hasła przewodniego Biennale Fotografii – „Eksploracje”.
Marta Smolińska do wystawy „Czasoprzestrzeń’ zaprosiła: Serkana Özkayę, Agatę Dobierską, Aleksandrę Ska, Jakuba Jasiukiewicza, Mateusza Ząbka, Lidię Kot, Jerzego Olka, Krzysztofa Kurłowicza, Michała Kałużnego, Michała Martychowca, Sebastiana Trzoskę i Wojciecha Ulmana. Do fizyki pojęcie czasoprzestrzeni wprowadził w 1908 roku Herman Minkowski, który nadał teorii względności elegancką i geometryczną postać. W ramach 9. edycji Biennale Fotografii termin ten funkcjonuje w kontekście sztuki, pokazując nie tylko jej związki z nauką, lecz również aspekt fascynującej estetyki, która rodzi się jako swego rodzaju „skutek uboczny” fotografowania różnych wymiarów czasoprzestrzeni. W centrum uwagi stoją zarówno planety i niebo, postrzegane jako makrokosmos, jak i wirusy czy bioformy eksponowane jako sygnały życia mikrokosmosu.
Artystki i artyści, zaproszeni do udziału w wystawie, na rozmaite sposoby dotykają kwestii wizualizacji wielowymiarowości czasoprzestrzeni, poruszając się w różnych technikach, związanych z fotografią. Prezentowane prace rozgrywają się w zagięciach i zakrzywieniach rzeczywistości, które nieoczekiwanie dają wgląd w makro- i mikrokosmos. Fotografia pozwala na skupienie uwagi na tym, co efemeryczne i niestałe, koncentrując naszą percepcję na czasoprzestrzennych procesach, zachodzących we wszechświecie.
Czy słońce może wyglądać jak czarna dziura? Dlaczego tak łatwo zahipnotyzować nas zdjęciami kosmosu? Czy są to estetyczne „samograje”, które uwodzą porażającym pięknem? Czy możemy jednocześnie widzieć dwa księżyce? Czy na pewno potrafimy odróżnić widok powierzchni planety od morskich fal czy kosmicznych mgławic? Czy w obszarze fotografii można otwierać nowe wymiary czasoprzestrzeni? Gdzie przebiega granica między makro- i mikrokosmosem? W jaki sposób fotografia i jej techniki umożliwiają nam zanurzanie się w czasoprzestrzenne uniwersum? Czy długi czas otwarcia migawki kreuje iluzję ruchu czy raczej typ obrazu, którego nigdy nie zobaczylibyśmy naszym nieuzbrojonym okiem?
Celem wystawy jest postawienie nie tylko powyższych pytań, lecz również refleksja nad kondycją medium fotografii i potencjałem zasobu jej technik wobec zagadnienia obrazowania pojęcia czasoprzestrzeni. Czy hipnotyzująca, wręcz kiczowata uroda spadających gwiazd, którą może dziś zarejestrować każdy posiadacz sprzętu fotograficznego dobrej klasy, przesadnie nie estetyzuje fotografii? A może czasem warto – właśnie dzięki obrazowaniu czasoprzestrzeni – dać się uwieść obezwładniającemu pięknu kosmicznych zjawisk?
Jednocześnie w Galerii Fotografii „pf” otwarta zostanie wystawa prac Vereny Blok pt. „I Smell Like Rain”, ściśle powiązana z jej konkursowymi, dyplomowymi pracami, które zyskały uznanie jury prestiżowego Poznań Photo Diploma Award 2013. Międzynarodowe jury w składzie: Irina Chmyreva, Karol Hordziej, Jesus Vilamajo, Mitro Kaurinkoski, Olivier Spillebout przyznało Grand Prix dyplomantce Królewskiej Akademii Sztuk w Hadze, która cykl zdjęć wykonała pod opieką Corinne Noordenbos. Zdjęcia wykonane zostały na Mazurach i odnoszą się do indywidualnego odbioru dzieciństwa artystki, która zazwyczaj spędzała wakacje właśnie na polskim pojezierzu. Tam Verena Blok poznała dwunastoletnią Natalię, która wskutek nieobecności matki była jedyną kobietą w rodzinnym domu, zamieszkałym przez ojca i jej czterech braci. Zdjęcia mają na celu uchwycić tę pozornie niezwykłą, ale zawsze trudną relację rodzinną, w której na młodej nastoletniej osobie spoczywa budowa domowej atmosfery, za którą odpowiadają dojrzałe
zwykle kobiety. W ramach cyklu „I Smell Like Rain” artystka eksploruje krajobrazy mazurskich jezior i lasów, czyniąc z nich przejmujące przedstawienia samotności i opuszczenia.


Verena Blok (rocznik 1990) ukończyła studia w Królewskiej Akademii Sztuk Pięknych (KABK) w Hadze w 2013 r. Obecnie kontynuuje studia magisterskie na kierunku Fotografia na AKV i St. Joost w Bredzie. W 2014 r. jej projekt „I Smell Like Rain” był prezentowany w Stedelijk Museum w Amsterdamie podczas prezentacji zbiorowej „On the Move: Contemporary Storytelling in Photography and Graphic Design” i w trakcie Transphotographiques w Lille (Francja). Jej najnowsza praca „Where Swans Meet” jest obecnie prezentowana w Het Nutshuis w Hadze. Verena Blok jest dokumentalistką, uwielbiającą ludzi i opowiadanie historii. Fotografuje ze sporą intuicją i woli podążać śladami swoich protagonistów. Postrzega siebie jako powieściopisarkę, dla której codzienne życie jest główną inspiracją, utrzymującą zarazem poziom samokontroli nad portretowaniem rzeczywistości. Obecnie w swoich pracach bada obszary więzi, przynależności, relacji, statusu społecznego, samotności i pożądania.

Wernisaż wystaw „Eksploracje. Między naukowością a topografią”,
„Na wspak. O pochodzeniu gatunków” oraz ekspozycji „Realistic Travels” w Fotoplastykonie Poznańskim

Termin: 14 listopada (sobota) 2015, godz. 17:00 Miejsce: Galeria Miejska „Arsenał” w Poznaniu
Dwie godziny po pierwszym wernisażu, odbędzie się połączony wernisaż dwóch kolejnych wystaw dziewiątej edycji Biennale Fotografii. O godzinie 17:00 dla zwiedzających udostępnione zostaną – wystawa „Eksploracje. Między naukowością a topografią”, której kuratorem jest dr Sławomir Tobis oraz „Na wspak. O pochodzeniu gatunków”, której autorką jest dr Patrycja Cembrzyńska. 
Tak odmienne fascynacje oraz doświadczenie naukowe pokazują dwa alternatywne, ale równie ekscytujące, spojrzenia na główną kwestię tegorocznej edycji Biennale Fotografii. W przypadku wystawy „Na wspak. O pochodzeniu gatunków” punktem wyjścia jest refleksja nad naturą i jej niedoskonałością, która uzewnętrznia się w obiektywie aparatu i uchwycona zostaje, by dostarczyć nam pewnej wiedzy o nas samych oraz ludzkim ciele. Stąd też do udziału w tym projekcie kuratorka zaprosiła Mata Collishawa oraz Pawła Bownika, którzy z niebywałym wyczuciem potrafili za pomocą fotografii obnażyć więź między ludzkim ciałem a światem roślin.

Wystawa główna „Eksploracje. Między naukowością a topografią” skupia się o wiele bardziej na związkach fotografii z medycyną, jak również stara się uchwycić zakorzenione w medium fotografii reguły, które powodują, że za pomocą aparatu możliwe jest oddanie doświadczenia, towarzyszącego obserwacji i analizie rzeczywistości. Poprzez niezwykle szeroką tematykę obnażone zostały rozmaite strategie naukowego podejścia do fotografii i rejestrowania za pomocą tej techniki zarówno świata zewnętrznego, jak i wnętrza człowieka, którego w inny sposób nie da się dostrzec.

Trzecią ekspozycją, która zostanie otwarta dla zwiedzających o godz. 17:00, będzie pionierski projekt artystyczny „Realistic Travels”, zrealizowany przez studentów drugiej pracowni fotografii Uniwersytetu Artystycznego w Poznaniu pod kierownictwem dra Jarosława Klupsia. Fotoplastykon – narzędzie niegdyś stanowiące stechnicyzowaną formę doświadczania odległych krain – stał się punktem wyjścia dla różnorodnych prób zmierzenia się z efektami trójwymiaru, łączącymi dziewiętnaste i dwudzieste stulecie z obecnym. Niezwykłe efekty udało się osiągnąć za pomocą zarzuconej jeszcze w XIX wieku techniki mokrego kolodionu, podobnie jak w przypadku twórczego przekształcenia map, dostępnych za pomocą portalu Google Maps. Dzięki połączeniu tak rozmaitych technik rejestracji obrazu, stworzono cykl stereofotografii, ściśle dopasowany do artystycznego przeznaczenia Fotoplastykonu Poznańskiego.

Promocja książki Waldemara Śliwczyńskiego „808,2 km”
Termin: 14 listopada (sobota) 2015, godz. 19:00 Miejsce: Galeria Miejska „Arsenał” w Poznaniu
Artysta: Waldemar Śliwczyński
808, 2 km. Ta informacja stanowiła punkt wyjścia dla Waldemara Śliwczyńskiego, który w ciągu ostatnich kilkunastu miesięcy, zrealizował swój projekt dokumentacyjny, prezentujący bieg trzeciej pod względem długości rzeki w Polsce. Taką bowiem długość od źródeł w Kromołowie po ujście w okolicach Kostrzyna ma Warta, płynąca najpierw szeroką doliną od źródeł po przełom przez jurajskie pasmo Wyżyny Krakowsko–Częstochowskiej. Pierwotnie czysty strumyk w okolicy Huty „Zawiercie” zmienia swoje oblicze na, niestety, o wiele bardziej zanieczyszczony. Waldemar Śliwczyński towarzyszył tej strudze, która przekształca się z kilometra na kilometr w szeroką rzekę, przyglądając się jej m.in. w Myszkowie, Częstochowie, Sieradzu, Uniejowie, Działoszynie, Ciążeniu, Poznaniu, Gorzowie Wielkopolskim oraz Kostrzynie. Autorowi w tym projekcie współtowarzyszyli Jolanta Śliwczyńska, Tomasz Wojciechowski, Aleksandra Śliwczyńska-Kupidura, Krzysztof Liberkowski oraz Artur Kopik. Efektem całego projektu są nie tylko zdjęcia, prezentowane na jednej z wystaw głównych 9. edycji Biennale Fotografii: „Eksploracje. Między naukowością a topografią”, ale również pełna znakomitych zdjęć publikacja, która zaprezentowana zostanie w dniu otwarcia Biennale.

Wernisaż wystawy konkursu Poznań Photo Diploma Award 2015
Termin: 14 listopada (sobota) 2015, godz. 20:00 Miejsce: Słodownia, Stary Browar, Poznań
Artyści: Franciszek Ammer, Tomas Chadim, Anna Grzelewska, Lena Jakubčáková, Vendula Knopová, András Ladocsi, Ksenia Les, Lena Lukačovičová, Megan Moore, Moritz Küstner, Nikita Shergill, Michał Sierakowski, Zuzana Sramkova, Jana Sturdikova, Imrich Veber, Aleksandra Walków, Katarzyna Wąsowska, Maja Wirkus, Piotr Zbierski, Marta Zgierska
Kuratorzy: prof. Andrzej P. Florkowski, mgr Anna Kędziora
Wystawą towarzyszącą 9. edycji Biennale Fotografii jest Poznań Photo Diploma Award 2015, która jest już trzecią odsłoną prestiżowego międzynarodowego konkursu, organizowanego przez Uniwersytet Artystyczny w Poznaniu. Celem konkursu jest prezentacja i promocja najlepszych dyplomów licencjackich i magisterskich, w obszarze fotografii, z całego świata. Poznań stanowi najistotniejszy ośrodek edukacji fotograficznej w Polsce, a artystów operujących tym medium kształci się w stolicy Wielkopolski już od 1919 r. Uniwersytet Artystyczny w Poznaniu chlubi się czterdziestoletnią tradycją i doświadczeniem w zakresie edukacji w dziedzinie współczesnej fotografii. Towarzysząc 9. edycji Biennale Fotografii w Poznaniu, uznawanej za jedno z najważniejszych wydarzeń fotograficznych w Polsce, trzecia edycja Poznań Photo Diploma Award 2015 daje uczestnikom możliwość, by zaprezentować swoje prace szerszej publiczności oraz profesjonalistom. Najlepsze dyplomy wybrało niezależne, międzynarodowe jury, składające się z ekspertów w zakresie współczesnej fotografii, w tym dyrektorów festiwali fotograficznych, krytyków i kuratorów. W tym roku w skład jury weszli: Micheala Bosakova, Zippora Elders, Markus Hartmann, Jesus Vilamajo i Natalia Lloreta oraz Adam Mazur. Finalistami konkursu zostali przedstawiciele polskich, europejskich i północnoamerykańskich środowisk artystycznych: Franciszek Ammer (Państwowa Wyższa Szkoła Filmowa, Telewizyjna i Teatralna im. Leona Schillera w Łodzi), Tomas Chadim (Uniwersytet Śląski w Opawie), Anna Grzelewska (Uniwersytet Śląski w Opawie), Lena Jakubčáková (Uniwersytet Śląski w Opawie), Vendula Knopová (Uniwersytet im. Tomasa Baty w Zlinie), András Ladocsi (Uniwersytet Sztuki i Projektowania im. Laszlo Moholy-Nagy w Budapeszcie), Ksenia Les (Wyższa Szkoła Zawodowa w Bielefeld), Lena Lukačovičová (Akademia Sztuk Pięknych i Projektowania w Bratysławie), Megan Moore (Uniwersytet Concordia w

Montrealu), Moritz Küstner (Wyższa Szkoła Zawodowa w Hanowerze), Nikita Shergill (Uniwersytet Sztuk Twórczych w Rochester), Michał Sierakowski (Uniwersytet Artystyczny w Poznaniu), Zuzana Sramkova (Uniwersytet w Ostrawie), Jana Sturdikova (Uniwersytet Śląski w Opawie), Imrich Veber (Uniwersytet Śląski w Opawie), Aleksandra Walków (Uniwersytet Artystyczny w Poznaniu), Katarzyna Wąsowska (Uniwersytet Artystyczny w Poznaniu), Maja Wirkus (Wyższa Szkoła Artystyczna w Kassel), Piotr Zbierski (Państwowa Wyższa Szkoła Filmowa, Telewizyjna i Teatralna im. Leona Schillera w Łodzi), Marta Zgierska (Państwowa Wyższa Szkoła Filmowa, Telewizyjna i Teatralna im. Leona Schillera w Łodzi). 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz