sobota, 23 maja 2015

Warta Topografia lokalności - Kolektyw Fotograficzny Świetlica

Do 17 maja br. w Galerii Skarbczyk w Jarocinie wisiały niezwykłe fotografie otworkowe. Oto krótka historia ich powstania, najlepiej jak opowie o tym Witek Jagiełłowicz, jeden z członków Świetlicy (mam nadzieję, że nie obrazi się na mnie, że cytuję go bez pytania o zgodę z mejla):

Panoramy, które znalazły się w Jarocinie pochodzą z 2011 r. i dotyczą dwóch realizacji "Warta topografia lokalności" (Oborniki,Obrzycko,Wronki,Sieraków i Międzychód)  oraz  "Zobaczyć niewidoczne, zabawy fotograficzne" (Konin).
Jest to pierwszy etap większego projektu (nie cierpię tego słowa) dotyczącego tzw. „Wielkiej Pętli" , niestety względy finansowe nie pozwalają nam na realizację w tej chwili.
Tą samą metodą w latach 2009-2013 fotografowaliśmy również Poznań, w tym czasie wykonaliśmy kilkadziesiąt fotografii w formatach od 1X1,5m  do 1x2,5m. Większość to negatywy wykonane na papierze barytowym (PE jest zbyt kontrastowy), kilka wywołaliśmy jako wprost pozytywy ale odwrócenie stron zwłaszcza przy architekturze jest dość problematyczne.
Wykorzystywaliśmy głównie stare papiery (spadek kontrastu i zadymienia przy negatywach papierowych mają pozytywne znaczenie) niestety wykorzystaliśmy wszystkie znane nam źródła starych rolek i od jakiegoś czasu zmuszeni jesteśmy robić negatywy i kopie stykowe na świeżym papierze głównie to barytowa Foma. Do kopii stykowych skonstruowaliśmy specjalną kopioramkę (raczej kopioramę) 120x260cm. 
 





Muszę przyznać, że bardzo spodobały mi się te fotografie - raz: bo Warta, dwa: bo analogowo, trzy - bo czarno-biało, cztery - bo panoramy, pięć - bo duży, a właściwie - bardzo duży! - format. Właściwie powinienem jeszcze dodać - po szóste: klasyczny odrealniony klimat. 

Wielkość ma znaczenie - jak pisze w ulotce towarzyszącej wystawie Bogusław Biegowski - Nadwarciańskie panoramy wielkopolskich miast zostały wykonane w najprostszy sposób. Wielką skrzynią z małym otworkiem - Camera Obscura. Fotografia to manichejska opozycja. Negatyw i pozytyw. Archaiczne misterium soli srebra. Prymitywna technologia. Szamański rytuał. Zatrzymanie czasu.

Fotografie wykonali: Radosław Anger, Bogusław Biegowski, Wojciech Haremza, Witold Jagiellowicz, Przemysław Loba, Marcin Męczyński.

2 komentarze:

  1. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
  2. Z kronikarskiego obowiązku i dla prawdy historycznej, należy dodać że podczas fotografowania w Koninie czynny udział brał również Jędrzej Paszak.
    Pozdrawiam,
    Witek.

    OdpowiedzUsuń